Chat with us, powered by LiveChat

Huurovereenkomst bedrijfsruimte

Laat onze advocaten en juristen jouw contracten opstellen, aanpassen of controleren.

  • Telefonische intake over jouw wensen (20 à 30 min)
  • Binnen 7 dagen opgeleverd, spoedlevering mogelijk
  • Jouw jurist stelt dit document op in 2,5 à 3,5 uur
  • Vaste prijs per document, achteraf betalen
  • Geen juridische kennis nodig

Bespreek jouw wensen gratis met onze bedrijfsjuristen, plan een gratis telefonische intake.

Info

Onze Diensten

Wij leveren alléén maatwerk. Kies hieronder je dienst en plan een gratis telefonische intake.

  • Meest gekozen Contract op maat 149,- Wij leveren alléén contracten op maat. Dat betekent dat jouw contract altijd op jouw bedrijf en situatie wordt gemaakt.
  • Mijn contract laten nakijken 99,- Wij kijken jouw huidige document na en geven tips en trics, risico’s en waar het document verbeterd kan worden.
  • Mijn contract laten aanpassen 139,- Na een intake over jouw document beginnen wij met de controle en de aanpassingen, zodat je weer een up-to-date contract hebt.

Een huurovereenkomst bedrijfsruimte wordt voor een aantal jaar afgesloten tussen verhuurder en huurder. Denk hierbij aan een bakker die een ruimte voor zijn bakkerij nodig heeft.

Je legt zaken vast als: huurprijs, servicekosten, duur van de overeenkomst, borgstelling en meer.

Tip: Essentieel om deze overeenkomst door een ervaren jurist op te stellen om problemen te voorkomen.

Hoe werkt het?

Onze aanpak

Plan een gratis intake

Bespreek al je wensen met een jurist. Het is volledig gratis & vrijblijvend. Je geeft zelf aan wat je precies wilt.

Na jouw akkoord

Ontvang je conceptdocument

Wij stellen jouw documenten op naar aanleiding van de intake.

Geef je wijzigingen door

Lees het document door en geef je wijzigingen door.

Ontvang je definitieve document

Wij verwerken alle wijzigingen en versturen het definitieve document in Microsoft Word.

Reviews (9)
Patrick

Altijd vriendelijk en goed geholpen.

Anoniem

De telefonische intake was prettig en verhelderend. Daarna volgde een snelle en professionele afhandeling.

E. van Wetering

Duidelijke uitleg en snelle afhandeling

Tahir

Goed bereikbaar.

Anoniem

Dankbaar.

Simon

Top!

Ludwig

Ben heel blij dat ik voor mkbrecht.nl heb gekozen voor het nakijken van de huurovereenkomst van mijn toekomstige bedrijfsruimte.

Charles

Aanrader!

Anoniem

Betrouwbaar en deskundig personeel.

Over ons

Onze Expertise

Onze juristen zijn gespecialiseerd in het opstellen, nakijken en aanpassen van juridische documenten en contracten. Wij stellen contracten op die bij jouw bedrijf passen. De contracten worden op maat voor jou opgesteld en zijn altijd geschreven naar de meest recente wetgeving. Je contract wordt altijd gecontroleerd door meerdere advocaten/juristen zodat je altijd het meest ideale contract krijgt.

Specifieke Branche

Mocht je in een specifieke branche zitten dan nemen wij die bepalingen altijd mee. Wij hebben verschillende juristen in dienst met verschillende achtergronden in recht.

Heldere taal

Juridische taal is lastig, daarom leggen wij je alles graag uit als je iets niet begrijpt. Heb je vragen, neem dan gerust contact met ons op.

Onze Feiten

  • Wij stellen 50.000 contracten per jaar op
  • We bestaan sinds 2001
  • Altijd vaste tarieven
  • Alleen Juridisch maatwerk

  • Info
  • Reviews (9)
  • Over Ons
  • Hoe werkt het?

Onze Diensten

Wij leveren alléén maatwerk. Kies hieronder je dienst en plan een gratis telefonische intake.

  • Meest gekozen Contract op maat 149,- per document Wij leveren alléén contracten op maat. Dat betekent dat jouw contract altijd op jouw bedrijf en situatie wordt gemaakt.
    • Jouw jurist is 2,5 à 3,5 uur bezig met jouw document
    • Telefonische intake over je wensen
    • Opstellen van jouw document door een echte jurist
    • Binnen 7 werkdagen opgeleverd, spoedlevering mogelijk
  • Mijn contract laten nakijken 99,- per document Heb je een contract ontvangen en weet je niet of deze goed voor jouw bedrijf is of heb je een contract gemaakt en wil je weten of deze juridisch correct is, dan kies je voor een contract laten nakijken.
    • Jouw jurist is 1,5 à 2,5 uur bezig met jouw document
    • Telefonische intake over je wensen
    • Controleren van je huidige document op jouw wensen
    • Binnen 3 werkdagen opgeleverd, spoedlevering mogelijk
  • Mijn contract laten aanpassen 139,- per document Na een intake over jouw document beginnen wij met de controle en de aanpassingen, zodat je weer een up-to-date contract hebt.
    • Jouw jurist is 2,5 à 3,5 uur bezig met jouw document
    • Telefonische intake over jouw wensen
    • Controleren en aanpassen van je huidige document op jouw wensen
    • Binnen 7 werkdagen opgeleverd, spoedlevering mogelijk

Een huurovereenkomst bedrijfsruimte wordt voor een aantal jaar afgesloten tussen verhuurder en huurder. Denk hierbij aan een bakker die een ruimte voor zijn bakkerij nodig heeft.

Je legt zaken vast als: huurprijs, servicekosten, duur van de overeenkomst, borgstelling en meer.

Tip: Essentieel om deze overeenkomst door een ervaren jurist op te stellen om problemen te voorkomen.

Onze aanpak

Plan een gratis intake

Bespreek al je wensen met een jurist. Het is volledig gratis & vrijblijvend. Je geeft zelf aan wat je precies wilt.

Na jouw akkoord

Ontvang je conceptdocument

Wij stellen jouw documenten op naar aanleiding van de intake.

Geef je wijzigingen door

Lees het document door en geef je wijzigingen door.

Ontvang je definitieve document

Wij verwerken alle wijzigingen en versturen het definitieve document in Microsoft Word.

Patrick

Altijd vriendelijk en goed geholpen.

Anoniem

De telefonische intake was prettig en verhelderend. Daarna volgde een snelle en professionele afhandeling.

E. van Wetering

Duidelijke uitleg en snelle afhandeling

Tahir

Goed bereikbaar.

Anoniem

Dankbaar.

Simon

Top!

Ludwig

Ben heel blij dat ik voor mkbrecht.nl heb gekozen voor het nakijken van de huurovereenkomst van mijn toekomstige bedrijfsruimte.

Charles

Aanrader!

Anoniem

Betrouwbaar en deskundig personeel.

Onze Expertise

Onze juristen zijn gespecialiseerd in het opstellen, nakijken en aanpassen van juridische documenten en contracten. Wij stellen contracten op die bij jouw bedrijf passen. De contracten worden op maat voor jou opgesteld en zijn altijd geschreven naar de meest recente wetgeving. Je contract wordt altijd gecontroleerd door meerdere advocaten/juristen zodat je altijd het meest ideale contract krijgt.

Specifieke Branche

Mocht je in een specifieke branche zitten dan nemen wij die bepalingen altijd mee. Wij hebben verschillende juristen in dienst met verschillende achtergronden in recht.

Heldere taal

Juridische taal is lastig, daarom leggen wij je alles graag uit als je iets niet begrijpt. Heb je vragen, neem dan gerust contact met ons op.

Onze Feiten

  • Wij stellen 50.000 contracten per jaar op
  • We bestaan sinds 2001
  • Altijd vaste tarieven
  • Alleen Juridisch maatwerk

Zullen we vrijblijvend telefonisch kennismaken?

  • Telefonische intake over jouw wensen (20 à 30 min)
  • Binnen 7 dagen opgeleverd, spoedlevering mogelijk
  • Jouw jurist stelt dit document op in 2,5 à 3,5 uur
  • Vaste prijs per document, achteraf betalen
  • Geen juridische kennis nodig
Plan gratis intake

Zoek je iets speciaals of heb je direct een opdracht

vandaag vanaf 09:00

Bel 085 25000 44
  • Wij werkten o.a. voor:

Huurovereenkomst bedrijfsruimte (Uitgelegd)

Wat is een huurovereenkomst bedrijfsruimte?

Een huurovereenkomst bedrijfsruimte is een overeenkomst waarin afspraken worden vastgelegd in een huurovereenkomst bedrijfsruimte.

Er worden twee soorten bedrijfsruimten die we onderscheiden in het huurrecht in Nederland: bedrijfsruimte of winkelruimte of middenstandsbedrijfsruimte en de andere soort wordt overige bedrijfsruimte genoemd. Voorbeelden van een overige bedrijfsruimte zijn een school, een fabriekshal of een kantoorpand (of kantoorruimte) bedoeld.

De bedrijfsruimte is bijvoorbeeld een banketbakkerswinkel, een viswinkel, een bistro of een café. Er zijn belangrijke juridische verschillen hoe het huurrecht wordt behandeld bij winkelruimte en overige bedrijfsruimte.

Wat belangrijk is om te weten is dat niet bepalend is of er in een huurovereenkomst wordt gesproken van bedrijfsruimte of overige bedrijfsruimte, maar wat huurder en verhuurder bij het aangaan van de huurovereenkomst hebben bepaald waarvoor de ruimte zou worden gebruikt.

Die bestemming is bepalend of de huur valt onder de regelgeving van bedrijfsruimte of overige bedrijfsruimte. Ondanks dat er in de praktijk wel grensgevallen bekend zijn, mag het onderscheid tussen bedrijfsruimte (winkelruimte of middenstandsruimte) en overige bedrijfsruimte (kantoorruimte) wel duidelijk zijn.

De bescherming van de huurder is bij de bedrijfsruimte (verder: winkelruimte) beter dan bij overige bedrijfsruimte. Dit komt omdat de huurder sterk afhankelijk is van de locatie van de winkelruimte en hier best goed in geïnvesteerd kan hebben. Het is logisch dat een bakkerij op een locatie zit die veel belangrijker is voor de bakkerij dan een administratiekantoor dat op een industrieterrein zit.

De bakkerij zal een klantenkring hebben opgebouwd van mensen uit de directe omgeving terwijl dat voor een administratiekantoor minder van belang is. De bescherming voor de huurder is redelijk groot: de verhuurder zal tussentijds alleen kunnen opzeggen op het moment dat de huurder zich contractueel slecht gedraagt of dat de verhuurder hoogdringende redenen kan aandragen.

Een huurcontract bij winkelruimte wordt in de regel aangegaan voor een periode van twee keer vijf jaren. De huurder kan dan wel na vijf jaar de huur opzeggen, maar dan moet de opzegging één jaar voordat de huurperiode afloopt gedaan worden. Bij overige bedrijfsruimte is de opzegtermijn meestal gelijk aan de periode waarover huur wordt betaald (bijvoorbeeld één maand).

Contractueel kan overigens een langere periode worden overeengekomen tussen partijen.

Waarom moet ik een huurovereenkomst bedrijfsruimte hebben?

Je gaat een overeenkomst aan voor langere tijd en de bedrijfsruimte die je gaat huren, is voor jou als middenstander ontzettend waardevol. Een goede locatie zorgt voor een natuurlijke stroom mensen langs je winkel of bedrijf maar zorgt er ook voor dat je door de jaren heen veel terugkerende klanten gaat krijgen.

In de praktijk wordt een huurovereenkomst voor dit type bedrijfsruimte voor een periode van twee keer vijf jaren aangegaan. Huurder en verhuurder hebben na 5 jaar de mogelijkheid om op te zeggen en anders loopt de overeenkomst nog eens 5 jaar door.

Gezien het belang van de locatie van je winkelruimte en de looptijd van de overeenkomst, is het uitermate belangrijk dit schriftelijk vast te leggen en dit juridisch goed te laten opstellen of controleren.

Wat staat er in een huurovereenkomst bedrijfsruimte?

Let er goed op dat de ruimte die je gaat huren, ook inderdaad onder de wettelijke beschrijving van de bedrijfsruimte (winkelruimte) valt. Dit zorgt ervoor dat je beter beschermd bent tegen de wil van de verhuurder om je uit de winkelruimte te krijgen.

Dit kan hij alleen doen op het moment dat hij een jaar voor afloop van de huurperiode (van vijf jaren) opzegt of als er hoogdringende redenen zijn. In de huurovereenkomst bedrijfsruimte neem je natuurlijk duidelijk op om welke bedrijfsruimte het gaat en hoe lang deze gehuurd zal worden.

Die bedrijfsruimte (winkelruimte) kan worden beschreven maar denk er ook aan dat er wellicht een deel van de inventaris mee gehuurd gaat worden. Naast de beschrijving van de winkelruimte zorg je er dus ook voor dat het deel van de inventaris goed beschreven is.

In de praktijk zien we vaak een huurperiode voor winkelruimte van twee keer vijf jaren. Voorts worden er uiteraard afspraken gemaakt over gas, water en elektriciteit (is de huurprijs inclusief of exclusief deze zaken) en de huurprijs. Vaak wordt er ook een waarborgsom of een bankgarantie opgenomen.

De verhuurder zal verlangen dat de huurder zich gedraagt zoals van een goede huurder verwacht mag worden. De verhuurder kan verlangen dat de huurder de winkelruimte gebruikt waarvoor het contractueel voor is bedoeld en dat na afloop van de huurovereenkomst het gehuurde weer terug wordt gebracht in de oorspronkelijke staat.

Vaak wordt er ook bepaald dat als een huurder veranderingen aan de ruimte wilt aanbrengen, dat hij hiervoor toestemming moet vragen aan de verhuurder.

Het is logisch dat je bedrijfsruimte voor langere tijd aangaat. Een periode van 5 jaar is een flinke periode waarvoor je je gaat vastleggen. Daarom is het slim om de huurovereenkomst bedrijfsruimte te laten opmaken of controleren door juristen.

Wat gebeurt er als ik geen huurovereenkomst bedrijfsruimte heb?

Wanner je geen schriftelijke huurovereenkomst bedrijfsruimte hebt,  zijn de afspraken niet duidelijk en heb je niks om op terug te vallen. Het huurrecht biedt beschermende maatregelen. Wanneer jij geen schriftelijke huurovereenkomst hebt, kan je niet bewijzen wat jouw rechten zijn.

Omdat de bedrijfsruimte of winkelruimte zo belangrijk is voor de ondernemer, heeft het huurrecht beschermende maatregelen genomen tegen het opzeggen van de huur door de verhuurder.

Voorkom overbodige risico’s en leg de afspraken vast in een huurovereenkomst bedrijfsruimte zodat je juridisch sterk staat. Raadpleeg een deskundig jurist voor het controleren of opstellen van je huurovereenkomst bedrijfsruimte!

Ontvang onze nieuwsbrief, vol met juridische tips

Plan gratis intake