Personeelshandboek

Direct laten controleren, aanpassen of opstellen door onze bedrijfsjuristen vanaf 299,-

  • Wij leveren betrouwbaar & correct juridisch maatwerk
  • In een telefonische intake bespreken we al je wensen
  • Binnen 7 werkdagen opgeleverd, spoedlevering mogelijk
  • Onze juristen zijn 8,5 à 9,5 uur bezig met je document
  • Vaste prijzen en achteraf betalen na concept

Onze aanpak

  • Telefonische intake met jurist
  • Wij gaan aan de slag
  • Ontvang concept of advies
  • Geef wijzigingen door
  • Ontvang definitief contract

Kies voor maatwerk

Bij MKBrecht.nl vind je precies wat je als ondernemer nodig hebt om je juridische zaken goed te regelen. Loop geen onnodige risico’s, kies voor maatwerk.

Maatwerk
  • Meest gekozen Contract op maat 499,- per document Wij leveren alléén contracten op maat. Dat betekent dat jouw contract altijd op jouw bedrijf en situatie wordt gemaakt. Na de intake beginnen wij met het opstellen van je document.
  • Mijn contract laten nakijken 299,- per document Wij kijken jouw huidige document na en geven tips en trics, risico’s en waar het document verbeterd kan worden.
  • Mijn contract laten aanpassen 499,- per document Na een intake over jouw document beginnen wij met de controle en de aanpassingen, zodat je weer een up-to-date contract hebt.
Over dit document

Als je personeel in dienst hebt, ontkom je er niet aan om bepaalde afspraken te maken. Soms leg je die vast in de arbeidsovereenkomst en sommige afspraken passen beter in een personeelshandboek.

Zaken als gedragsregels, werktijden, vakantieplanning, kledingvoorschriften, lunchpauzes, bijzonder verlof, bijscholing, hygiënevoorschriften zijn slechts een paar voorbeelden van afspraken die je vastlegt in een personeelshandboek. Dit is heel belangrijk omdat je in de arbeidsovereenkomst verwijst naar het personeelshandboek. Juridisch is dit dus een belangrijk document waarop je kunt terugvallen als er problemen zijn met je werknemer. Voor de rechter is het personeelshandboek dan ook een belangrijk document.

Waarom zou je zoveel risico lopen?
In het personeelshandboek staan een heleboel afspraken tussen werknemers en werkgever. Mochten er problemen zijn, dan is dit een belangrijk document wat veel juridische waarde heeft. Laat dit document dan ook controleren of opstellen door vakkundige juristen of advocaten. De kosten om het personeelshandboek te laten opstellen, staan niet in verhouding als je zonder personeelshandboek een procedure in moet gaan naar aanleiding van een geschil met je werknemer.

Reviews (0)
Over ons

Onze Expertise

Onze juristen zijn gespecialiseerd in het opstellen, nakijken en aanpassen van juridische documenten en contracten. Wij stellen contracten op die bij jouw bedrijf passen. De contracten worden op maat voor jou opgesteld en zijn altijd geschreven naar de meest recente wetgeving. Je contract wordt altijd gecontroleerd door meerdere advocaten/juristen zodat je altijd het meest ideale contract krijgt.

Specifieke Branche

Mocht je in een specifieke branche zitten dan nemen wij die bepalingen altijd mee. Wij hebben verschillende juristen in dienst met verschillende achtergronden in recht.

Heldere taal

Juridische taal is lastig, daarom leggen wij je alles graag uit als je iets niet begrijpt. Heb je vragen, neem dan gerust contact met ons op.

Onze Feiten

  • Wij stellen 50.000 contracten per jaar op
  • We bestaan sinds 2001
  • Altijd vaste tarieven
  • Alleen Juridisch maatwerk

  • Maatwerk
  • Over dit document
  • Reviews (0)
  • Over Ons
  • Meest gekozen Contract op maat 499,- per document Wij leveren alléén contracten op maat. Dat betekent dat jouw contract altijd op jouw bedrijf en situatie wordt gemaakt. Na de intake beginnen wij met het opstellen van je document.
    • Onze jurist is 8,5 à 9,5 uur bezig met je document
    • Telefonische intake met onze bedrijfsjuristen
    • Opstellen van het document naar je wensen
    • Binnen 7 werkdagen opgeleverd, spoedlevering mogelijk
  • Mijn contract laten nakijken 299,- per document Heb je een contract ontvangen en weet je niet of dit goed voor jouw bedrijf is of heb je een contract gemaakt en wil je weten of dit juridisch correct is, dan kies je voor een contract laten nakijken.
    • Onze jurist is 5 à 6 uur bezig met je document
    • Telefonische intake met onze bedrijfsjuristen
    • Controleren van je huidige document op je wensen
    • Binnen 3 werkdagen opgeleverd, spoedlevering mogelijk
  • Mijn contract laten aanpassen 499,- per document Na een intake over je document beginnen wij met de controle en de aanpassingen, zodat je weer een up-to-date contract hebt.
    • Onze jurist is 8,5 à 9,5 uur bezig met je document
    • Telefonische intake met onze bedrijfsjurist
    • Controleren en aanpassen van je huidige document
    • Binnen 7 werkdagen opgeleverd, spoedlevering mogelijk

Over dit document

Als je personeel in dienst hebt, ontkom je er niet aan om bepaalde afspraken te maken. Soms leg je die vast in de arbeidsovereenkomst en sommige afspraken passen beter in een personeelshandboek.

Zaken als gedragsregels, werktijden, vakantieplanning, kledingvoorschriften, lunchpauzes, bijzonder verlof, bijscholing, hygiënevoorschriften zijn slechts een paar voorbeelden van afspraken die je vastlegt in een personeelshandboek. Dit is heel belangrijk omdat je in de arbeidsovereenkomst verwijst naar het personeelshandboek. Juridisch is dit dus een belangrijk document waarop je kunt terugvallen als er problemen zijn met je werknemer. Voor de rechter is het personeelshandboek dan ook een belangrijk document.

Waarom zou je zoveel risico lopen?
In het personeelshandboek staan een heleboel afspraken tussen werknemers en werkgever. Mochten er problemen zijn, dan is dit een belangrijk document wat veel juridische waarde heeft. Laat dit document dan ook controleren of opstellen door vakkundige juristen of advocaten. De kosten om het personeelshandboek te laten opstellen, staan niet in verhouding als je zonder personeelshandboek een procedure in moet gaan naar aanleiding van een geschil met je werknemer.

Reviews

Over ons

Onze Expertise

Onze juristen zijn gespecialiseerd in het opstellen, nakijken en aanpassen van juridische documenten en contracten. Wij stellen contracten op die bij jouw bedrijf passen. De contracten worden op maat voor jou opgesteld en zijn altijd geschreven naar de meest recente wetgeving. Je contract wordt altijd gecontroleerd door meerdere advocaten/juristen zodat je altijd het meest ideale contract krijgt.

Specifieke Branche

Mocht je in een specifieke branche zitten dan nemen wij die bepalingen altijd mee. Wij hebben verschillende juristen in dienst met verschillende achtergronden in recht.

Heldere taal

Juridische taal is lastig, daarom leggen wij je alles graag uit als je iets niet begrijpt. Heb je vragen, neem dan gerust contact met ons op.

Onze Feiten

  • Wij stellen 50.000 contracten per jaar op
  • We bestaan sinds 2001
  • Altijd vaste tarieven
  • Alleen Juridisch maatwerk
Wij werkten o.a. voor:
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner

Zullen we vrijblijvend telefonisch kennismaken?

  • Wij leveren betrouwbaar & correct juridisch maatwerk
  • In een telefonische intake bespreken we al je wensen
  • Binnen 7 werkdagen opgeleverd, spoedlevering mogelijk
  • Vaste prijzen en achteraf betalen na concept
Gratis adviesgesprek

Personeelshandboek (Uitgelegd)

Wat is een personeelshandboek?

Afspraken brengen duidelijkheid. En daarom ziet ook een personeelshandboek graag het levenslicht. Aan een handboek personeelszaken zijn dan ook een aantal belangrijke voordelen verbonden. Niet alleen voor de werkgever maar ook voor de medewerker.

Een personeelshandboek is een document waarin bedrijfsregels beschreven staan. Het gaat om bedrijfsregels die niet in een arbeidsovereenkomst of een CAO terug te vinden zijn. Het regelt een aantal belangrijke afspraken en zorgt er eveneens voor dat de bedrijfsnormen en -waarden voor de medewerkers duidelijk zijn. Het feit dat dergelijke afspraken in het handboek personeelszaken worden opgenomen en niet in de individuele arbeidsovereenkomsten terug te vinden zijn, maakt het heerlijk flexibel. Dat laatste wordt zelfs een van de grootste voordelen van het personeelshandboek genoemd!

Waarom heb ik een personeelshandboek nodig?

Het handboek personeelszaken heeft zowel voor jezelf als voor jouw medewerkers een aantal belangrijke voordelen te bieden. Het geeft de medewerkers immers een houvast. Ze weten wat hun rechten en plichten zijn. Dat brengt duidelijkheid en het voelt ook prettig aan, omdat alle medewerkers zich aan dezelfde regels moeten houden. Zo ondersteun je meteen ook collegialiteit en bied je transparantie.

Echter heeft het handboek personeelszaken ook voor de werkgever voordelen te bieden. Jij krijgt immers een extra grote portie zekerheid. Het handboek personeelszaken helpt je immers sterker te staan. Zowel praktisch als juridisch. Want als er na verschillende sancties uiteindelijk ook een ontslag volgt, sta je sterker in de schoenen. Ook wanneer de rechter wordt aangezocht. Een personeelshandboek heeft nu eenmaal juridische waarde.

Tot slot vinden we nog een ander groot voordeel bij de flexibiliteit dat zo’n personeelshandboek biedt. Een handboek personeelszaken centraliseert immers een aantal regels en afspraken. Indien wijzigingen zich opdringen, volstaat het vervolgens om ze een enkele keer in het handboek personeelszaken aan te passen. Dat is  handig. Het klopt dat je dergelijke wijzigingen misschien wel nog door de OR of de personeelsvertegenwoordiging heen moet loodsen, maar toch is dat alsnog een stuk eenvoudiger dan met elke individuele medewerker een wijziging van de arbeidsovereenkomst te onderhandelen.

Wat staat er in het personeelshandboek?

In het personeelshandboek staan niet alleen voorschriften maar ook een aantal belangrijke afspraken en procedures die moeten worden nageleefd. Zowel door jezelf als door de medewerker. Het gaat meestal om bepalingen die niet in de CAO worden geregeld en ook niet, of slechts gedeeltelijk, in de arbeidsovereenkomst terug te vinden zijn. Heel uiteenlopende zaken dus, waardoor geen enkel handboek personeelszaken identiek is. En maar goed ook, want zo’n personeelshandboek moet helemaal afgestemd zijn op jouw unieke situatie.

Meestal zal het handboek personeelszaken wel de huis- en gedragsregels omvatten. Het kan gaan om specifieke regels maar ook om waarden en normen die hoog in het vaandel worden gedragen en waaraan eventuele gedragingen kunnen worden getoetst. Bij een eventuele berisping wordt vervolgens aangeraden om te verwijzen naar de specifieke regels, normen of waarden die men overtreden heeft. Zo vergroot je de juridische kracht van het personeelshandboek.

Daarnaast legt het personeelshandboek vaak een aantal specifieke voorschriften op. Denk bijvoorbeeld aan kledingvoorschriften. Vooral als medewerkers rechtstreeks met klanten in contact komen, is het niet ongewoon om de vrije kledingkeuze te beperken. Plastic klompjes als schoeisel kan je ongewenst vinden. Maar ook andere voorschriften zijn mogelijk. Zo geeft het handboek personeelszaken soms aan dat het not done is om voor het bedrijfsgebouw te roken, ook niet voor het begin van de werktijd. Dan is het wel zo eerlijk dat je achter het gebouw een gezellig zitbankje voorziet.

Vervolgens bevat het personeelshandboek meestal wel een aantal afspraken en procedures met betrekking tot uiteenlopende thema’s zoals het salaris, salariswijzigingen, de werktijden, overwerk, de vergoeding van het woon-werkverkeer, ziekte, arbeidsongeschiktheid, vakantie, verlof en pensioen. Maar voeg daar gerust ook nog maar opleidingen of geheimhouding aan toe.

Veel van deze bepalingen zullen natuurlijk al in de arbeidsovereenkomst terug te vinden zijn, maar het personeelshandboek kan wel de nodige verfijning bieden. Zo kan een geheimhoudingsbeding in de arbeidsovereenkomst zijn opgenomen, maar kan het personeelshandboek concreet aangeven welke informatie hoe dan ook een confidentiële stempel krijgt. Het brengt met andere woorden verduidelijking. En het verkleint zo de kans op tijdrovende discussies en conflicten.

Zo’n verduidelijking kan er tot slot ook zijn ten aanzien van een CAO. Het is immers niet ongewoon dat een CAO in algemene bewoordingen wordt opgesteld en mogelijkheden biedt tot verdere verfijning. Het personeelshandboek is daarvoor een ideaal instrument. Maar soms kan het ook andersom en zal het handboek personeelszaken juist het belang van een specifieke bepaling uit de cao onderstrepen en zelfs letterlijk overnemen. Zo is ook dat helemaal duidelijk.

Wat zijn de gevolgen als ik geen personeelshandboek heb?

Er is niemand die jou verplicht om over een personeelshandboek te beschikken. Maar als je geen personeelshandboek hebt, kan je natuurlijk ook niet op de voordelen ervan rekenen.

Je zal de verschillende procedures en verduidelijkingen dan integraal in de individuele arbeidsovereenkomsten moeten opnemen. Indien de afspraken vervolgens dienen te worden gewijzigd, zal je met elke individuele medewerker moeten onderhandelen. Mogelijks stelt een medewerker zich begripvol op en gaat de medewerker vriendelijk akkoord met een striktere verlofregeling. Maar de kans is minstens even groot dat de medewerker dat net niet doet en dan maar meteen een loonsverhoging als compensatie vraagt. Moeilijke onderhandelingen en starheid zijn het logisch gevolg van het ontbreken van een personeelshandboek.

Soms zien we dat ondernemingen dan maar vrede sluiten met oudere bepalingen om vervolgens wel mondelinge toegevingen te vragen. Maar daarmee sta je natuurlijk nergens, want bewijsrechtelijk heb je helemaal niks in handen. Zeker indien je een medewerker wilt ontslaan, worden er strenge eisen gesteld. De jurisprudentie vindt werknemers immers extra beschermingswaardig. Op de juridische kracht van het handboek personeelszaken kan je echter niet rekenen. Waardoor je soms alsnog een fikse transitievergoeding op de rekening van de ex-medewerker mag storten. Leuk is anders.

Samengevat kunnen we stellen dat je toch maar beter een handboek personeelszaken opstelt. En eigenlijk is dat zelfs een understatement. Raadpleeg daarom een deskundig jurist voor het controleren of opstellen van je personeelshandboek!

Ontvang onze nieuwsbrief, vol met juridische tips

Plan gratis intake