Chat with us, powered by LiveChat

Koopovereenkomst inventaris

Laat onze advocaten en juristen jouw contracten opstellen, aanpassen of controleren.

  • Telefonische intake over jouw wensen (20 à 30 min)
  • Binnen 7 dagen opgeleverd, spoedlevering mogelijk
  • Jouw jurist stelt dit document op in 2,5 à 3,5 uur
  • Vaste prijs per document, achteraf betalen
  • Geen juridische kennis nodig

Bespreek jouw wensen gratis met onze bedrijfsjuristen, plan een gratis telefonische intake.

Info

Onze Diensten

Wij leveren alléén maatwerk. Kies hieronder je dienst en plan een gratis telefonische intake.

  • Meest gekozen Contract op maat 149,- Wij leveren alléén contracten op maat. Dat betekent dat jouw contract altijd op jouw bedrijf en situatie wordt gemaakt.
  • Mijn contract laten nakijken 79,- Wij kijken jouw huidige document na en geven tips en trics, risico’s en waar het document verbeterd kan worden.
  • Mijn contract laten aanpassen 139,- Na een intake over jouw document beginnen wij met de controle en de aanpassingen, zodat je weer een up-to-date contract hebt.

Afspraken over de inventaris worden schriftelijk vastgelegd in een koopovereenkomst inventaris. Je (ver)koopt dan bijvoorbeeld kantoormeubels.

Je legt zaken vast als: de verkoopprijs, inventarislijst en andere afspraken tussen partijen.

Tip: Essentieel om achteraf problemen te voorkomen.

Hoe werkt het?

Onze aanpak

Plan een gratis intake

Bespreek al je wensen met een jurist. Het is volledig gratis & vrijblijvend. Je geeft zelf aan wat je precies wilt.

Na jouw akkoord

Ontvang je conceptdocument

Wij stellen jouw documenten op naar aanleiding van de intake.

Geef je wijzigingen door

Lees het document door en geef je wijzigingen door.

Ontvang je definitieve document

Wij verwerken alle wijzigingen en versturen het definitieve document in Microsoft Word.

Reviews (0)
Over ons

Onze Expertise

Onze juristen zijn gespecialiseerd in het opstellen, nakijken en aanpassen van juridische documenten en contracten. Wij stellen contracten op die bij jouw bedrijf passen. De contracten worden op maat voor jou opgesteld en zijn altijd geschreven naar de meest recente wetgeving. Je contract wordt altijd gecontroleerd door meerdere advocaten/juristen zodat je altijd het meest ideale contract krijgt.

Specifieke Branche

Mocht je in een specifieke branche zitten dan nemen wij die bepalingen altijd mee. Wij hebben verschillende juristen in dienst met verschillende achtergronden in recht.

Heldere taal

Juridische taal is lastig, daarom leggen wij je alles graag uit als je iets niet begrijpt. Heb je vragen, neem dan gerust contact met ons op.

Onze Feiten

  • Wij stellen 50.000 contracten per jaar op
  • We bestaan sinds 2001
  • Altijd vaste tarieven
  • Alleen Juridisch maatwerk

  • Info
  • Reviews (0)
  • Over Ons
  • Hoe werkt het?

Onze Diensten

Wij leveren alléén maatwerk. Kies hieronder je dienst en plan een gratis telefonische intake.

  • Meest gekozen Contract op maat 149,- per document Wij leveren alléén contracten op maat. Dat betekent dat jouw contract altijd op jouw bedrijf en situatie wordt gemaakt.
    • Jouw jurist is 2,5 à 3,5 uur bezig met jouw document
    • Telefonische intake over je wensen
    • Opstellen van jouw document door een echte jurist
    • Binnen 7 werkdagen opgeleverd, spoedlevering mogelijk
  • Mijn contract laten nakijken 79,- per document Heb je een contract ontvangen en weet je niet of deze goed voor jouw bedrijf is of heb je een contract gemaakt en wil je weten of deze juridisch correct is, dan kies je voor een contract laten nakijken.
    • Jouw jurist is 1,5 à 2,5 uur bezig met jouw document
    • Telefonische intake over je wensen
    • Controleren van je huidige document op jouw wensen
    • Binnen 3 werkdagen opgeleverd, spoedlevering mogelijk
  • Mijn contract laten aanpassen 139,- per document Na een intake over jouw document beginnen wij met de controle en de aanpassingen, zodat je weer een up-to-date contract hebt.
    • Jouw jurist is 2,5 à 3,5 uur bezig met jouw document
    • Telefonische intake over jouw wensen
    • Controleren en aanpassen van je huidige document op jouw wensen
    • Binnen 7 werkdagen opgeleverd, spoedlevering mogelijk

Afspraken over de inventaris worden schriftelijk vastgelegd in een koopovereenkomst inventaris. Je (ver)koopt dan bijvoorbeeld kantoormeubels.

Je legt zaken vast als: de verkoopprijs, inventarislijst en andere afspraken tussen partijen.

Tip: Essentieel om achteraf problemen te voorkomen.

Onze aanpak

Plan een gratis intake

Bespreek al je wensen met een jurist. Het is volledig gratis & vrijblijvend. Je geeft zelf aan wat je precies wilt.

Na jouw akkoord

Ontvang je conceptdocument

Wij stellen jouw documenten op naar aanleiding van de intake.

Geef je wijzigingen door

Lees het document door en geef je wijzigingen door.

Ontvang je definitieve document

Wij verwerken alle wijzigingen en versturen het definitieve document in Microsoft Word.

Onze Expertise

Onze juristen zijn gespecialiseerd in het opstellen, nakijken en aanpassen van juridische documenten en contracten. Wij stellen contracten op die bij jouw bedrijf passen. De contracten worden op maat voor jou opgesteld en zijn altijd geschreven naar de meest recente wetgeving. Je contract wordt altijd gecontroleerd door meerdere advocaten/juristen zodat je altijd het meest ideale contract krijgt.

Specifieke Branche

Mocht je in een specifieke branche zitten dan nemen wij die bepalingen altijd mee. Wij hebben verschillende juristen in dienst met verschillende achtergronden in recht.

Heldere taal

Juridische taal is lastig, daarom leggen wij je alles graag uit als je iets niet begrijpt. Heb je vragen, neem dan gerust contact met ons op.

Onze Feiten

  • Wij stellen 50.000 contracten per jaar op
  • We bestaan sinds 2001
  • Altijd vaste tarieven
  • Alleen Juridisch maatwerk

Zullen we vrijblijvend telefonisch kennismaken?

  • Telefonische intake over jouw wensen (20 à 30 min)
  • Binnen 7 dagen opgeleverd, spoedlevering mogelijk
  • Jouw jurist stelt dit document op in 2,5 à 3,5 uur
  • Vaste prijs per document, achteraf betalen
  • Geen juridische kennis nodig
Plan gratis intake

Zoek je iets speciaals of heb je direct een opdracht

vandaag vanaf 09:00

Bel 085 25000 44
  • Wij werkten o.a. voor:

Koopovereenkomst inventaris (Uitgelegd)

Wat is een koopovereenkomst inventaris?

Inventaris is iets wat je binnen iedere onderneming tegenkomt. De inventaris bestaat dan ook uit alle voorwerpen (of goederen) die je als ondernemer hebt.

Denk hierbij aan meubilair (bureaustoelen, tafels, balies), technische apparatuur (telefooncentrale, patchkast), autovoorraad (bestelbusjes, traktoren, bedrijfsauto’s), winkelinrichting (toonbanken, vitrinekasten, kassasystemen, winkelwagens) of de aanwezige voorraad (winkelvoorraad in de schappen en maar ook in de voorraadhal, reparatiemateriaal, halffabrikaten) etc.

Als we het begrip van inventaris ruimer trekken, dan kunnen daar ook vorderingen, schulden en geld (contant of op de bank) onder vallen.

Als we praten over de koopovereenkomst inventaris, dan praten we eigenlijk over de inrichting van een winkel of kantoorruimte maar het kan ook zijn dat je een winkel hebt gekocht en dat je daarnaast de inrichting van de winkel en de aanwezige voorraden overneemt.

Dit soort overeenkomsten kom je dan ook vaak tegen in de horeca en de detailhandel. Zo kan het interessant zijn als je een fietsenzaak overneemt, dat je ook de inventaris van de reparatieafdeling overneemt inclusief de werkmaterialen, de inrichting van de showroom en de aanwezige voorraad aan fietsen.

Waarom moet ik een koopovereenkomst inventaris hebben?

Het spreekt voor zich dat als je een inventaris gaat kopen, dat je gaat vastleggen wat er onder de inventaris valt. Die zaken neem je op in de inventarislijst. Wat je van tevoren hebt afgesproken wat onder de inventaris valt dat je gaat kopen, moet dan ook aanwezig zijn op het moment dat de inventaris wordt overgedragen.

Dat kan soms een tijdrovende klus zijn maar het is echt de bedoeling dat je onderdeel per onderdeel beschrijft wat er onder de inventaris valt welke wordt verkocht. Daarnaast spreek je in de koopovereenkomst inventaris af onder welke voorwaarden de koop tot stand gaat komen.

Doordat je de afspraken op papier zet, is er duidelijkheid tussen koper en verkoper en mocht er onduidelijkheid zijn, dan kun je terugvallen op datgene wat is afgesproken in de koopovereenkomst inventaris.

Wat staat er in een koopovereenkomst inventaris?

Een belangrijk onderdeel in de koopovereenkomst inventaris is de inventarislijst. Hierin neem je stuk voor stuk de zaken op die onder de inventaris vallen die wordt verkocht. In sommige gevallen geef je de locatie van die zaken aan  (als de inventaris over verschillende locaties is verspreid).

Soms wordt hier ook nog apart de dagwaarde of de aanschafwaarde opgenomen. Deze inventarislijst is onderdeel van de koopovereenkomst en geeft een beschrijving van alle zaken die onder de inventaris vallen en die worden verkocht. Soms is het verstandig om foto’s van (delen van de) inventaris op te nemen in de koopovereenkomst. Het beschrijven van kunst is niet zo makkelijk. Een foto geeft dan duidelijk aan welk kunstobject wordt bedoeld.

In de praktijk komt de koop van inventaris vaak voor. Een voorbeeld hiervan is een bistro die wordt overgenomen en waarbij de inboedel van eigenaar wisselt. Van belang is dat de inrichting van de zaak goed wordt beschreven. Vaak gaat ook de aanwezige voorraad over.

In de detailhandel worden ook vaak inventarissen verkocht. Een slagerij kan bij het staken van zijn bedrijf zijn inventaris kunnen verkopen aan de volgende huurder. Bespaart de huurder de investering van een compleet nieuwe inrichting en de huidige eigenaar kan zijn inventaris nog ten gelde maken.

Naast de inventarislijst, worden de gegevens van de koper en de verkoper opgenomen en natuurlijk de overeengekomen koopprijs. Gezamenlijk wordt een moment van overdracht van de inventaris bepaald en mogelijk vindt daar nog een inspectie plaats.

Tijdens die inspectie kijkt de koper of  alle onderdelen daadwerkelijk van de inventarislijst aanwezig zijn en dat die zich in de afgesproken staat bevinden. Bij de verkoop is het verstandig om te kijken of er nog bestaande garanties zijn op zaken in de inventaris die kunnen worden overgedragen. Soms kan er een eigendomsvoorbehoud zijn waarbij wordt bepaald dat het volledig eigendom pas wordt overgedragen als alle betalingen die in de overeenkomst zijn bepaald, daadwerkelijk zijn voldaan door de koper.

Het correct en duidelijk vastleggen van afspraken in de koopovereenkomst inventaris zorgt ervoor dat je later minder risico op onduidelijkheid of conflicten.

Wat gebeurt er als ik geen koopovereenkomst inventaris gebruik?

Wanneer je geen koopovereenkomst inventaris hebt, loop je een risico dat de inventaris die je dacht te kopen, in werkelijkheid een onvolledige inventaris blijkt te zijn.

Wanneer je de afspraken waaronder de koop tot stand komt niet vastlegt, kunnen er problemen ontstaan over (de volledige) overdracht van de inventaris, de koopprijs en mogelijk andere voorwaarden die je had bedongen. Dat is een risico wat je absoluut niet wil lopen.

Het is wijs om in een koopovereenkomst inventaris de afspraken duidelijk vast te leggen zodat het voor zowel voor koper en verkoper helder is. Raadpleeg een deskundig jurist voor het opstellen of controleren van je koopovereenkomst!

Ontvang onze nieuwsbrief, vol met juridische tips

Plan gratis intake