Akte van overdracht merkrecht

Onze Expertise

Direct laten opstellen, aanpassen of controleren door onze advocaten en bedrijfsjuristen vanaf 99,-

  • Contract op maat: onze juristen zijn 4,5 à 5,5 uur bezig
  • In een gratis telefonische intake bespreken we alle wensen
  • Binnen 7 werkdagen opgeleverd, spoedlevering mogelijk
  • Vaste tarieven en achteraf betalen na het conceptdocument
  • Beschikbaar in Nederlands en Engels

Hoe werkt het?
In onze dienstverlening zit een gratis adviesgesprek, een conceptdocument, een aanpassingsronde en een finaal document. Wij factureren na het versturen van het conceptdocument.

Vragen over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44


Wij werkten o.a. voor:
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner


mr. Jaime Boogaers
mr. Jaime Boogaers
Ondernemingsrecht
Advocaat, 16 jaar ervaring

Kies voor Maatwerk. Samen maken we een afspraak om je wensen te bespreken, daarna zullen we beginnen aan het document.

Onze aanpak

  • Telefonische intake met jurist
  • Wij gaan aan de slag
  • Ontvang concept of advies
  • Geef wijzigingen door
  • Ontvang definitief contract



Kies voor Maatwerk

Kies voor persoonlijk contact en specialistische hulp. Beperk risico's en aansprakelijkheid met behulp van onze kundige advocaten & bedrijfsjuristen. Loop geen onnodige risico’s.

Maatwerk
  • Meest gekozen Akte van overdracht merkrecht op maat vanaf349,- per document Samen zullen we een telefonische intake houden over de wensen. Wij leveren alléén documenten op maat geschreven op het bedrijf en situatie. Na de telefonische intake beginnen wij met het opstellen van het document.
  • Akte van overdracht merkrecht laten nakijken vanaf99,- per document Document ontvangen of zelf opgesteld? Laat het document nakijken. Samen zullen we een telefonische intake houden over het document. In deze intake bespreken we alle vragen en wensen. In een vervolgafspraak zullen we alle vragen beantwoorden.
  • Akte van overdracht merkrecht laten aanpassen vanaf349,- per document Document zelf opgesteld? Laat het document nakijken en aanpassen. Samen zullen we een telefonische intake houden over het document. Hierna zullen wij het document gaan aanpassen.
Reviews (8)
S. van Loon

De goedkoopste met de beste juridische dienstverlening.

K. van Veelen

Uitstekende service.

L. de Wit

Een aanrader als je snelle, goede en betaalbare juridische hulp nodig hebt.

Edward Groeneveld

Heel vlotte afhandeling!

Kees Jager

Deskundig advies en prima kwaliteit.

Bert

Snelle afhandeling.

Tanja

De juristen bieden oplossingen op maat voor mijn bedrijf.

Anoniem

Eindelijk iemand die met je meedenkt.

Over ons

Onze Expertise

Onze juristen zijn gespecialiseerd in het opstellen, nakijken en aanpassen van juridische documenten en contracten. Wij stellen documenten op die bij jouw bedrijf passen. De documenten worden op maat voor jou opgesteld en zijn altijd geschreven naar de meest recente wetgeving. Je document wordt altijd gecontroleerd door meerdere advocaten/juristen zodat je altijd het meest ideale document krijgt.

Specifieke Branche

Mocht je in een specifieke branche zitten dan nemen wij die bepalingen altijd mee. Wij hebben verschillende juristen in dienst met verschillende achtergronden in recht.

Heldere taal

Juridische taal is lastig, daarom leggen wij je alles graag uit als je iets niet begrijpt. Heb je vragen, neem dan gerust contact met ons op.

Onze Feiten

  • Wij stellen 50.000 documenten per jaar op
  • We bestaan sinds 2001
  • Altijd vaste tarieven
  • Alleen Juridisch maatwerk

  • Maatwerk
  • Reviews (8)
  • Over Ons
  • Meest gekozen Akte van overdracht merkrecht op maat vanaf349,- per document Samen zullen we een telefonische intake houden over de wensen. Wij leveren alléén documenten op maat geschreven op het bedrijf en situatie. Na de telefonische intake beginnen wij met het opstellen van het document.
    • Onze jurist is 4,5 à 5,5 uur bezig met het document
    • Telefonische intake met onze bedrijfsjuristen
    • Opstellen van het document
    • Binnen 7 werkdagen opgeleverd, spoedlevering mogelijk
  • Akte van overdracht merkrecht laten nakijken vanaf99,- per document Document ontvangen of zelf opgesteld? Laat het document nakijken. Samen zullen we een telefonische intake houden over het document. In deze intake bespreken we alle vragen en wensen. In een vervolgafspraak zullen we alle vragen beantwoorden.
    • Onze jurist is 1,5 à 2,5 uur bezig met het document
    • Telefonische intake met onze bedrijfsjuristen
    • Controleren van het huidige document op de vraag en wensen
    • Binnen 3 werkdagen opgeleverd, spoedlevering mogelijk
  • Akte van overdracht merkrecht laten aanpassen vanaf349,- per document Document zelf opgesteld? Laat het document nakijken en aanpassen. Samen zullen we een telefonische intake houden over het document. Hierna zullen wij het document gaan aanpassen.
    • Onze jurist is 4,5 à 5,5 uur bezig met het document
    • Telefonische intake met onze bedrijfsjurist
    • Controleren en aanpassen van het huidige document
    • Binnen 7 werkdagen opgeleverd, spoedlevering mogelijk

Reviews

S. van Loon

De goedkoopste met de beste juridische dienstverlening.

K. van Veelen

Uitstekende service.

L. de Wit

Een aanrader als je snelle, goede en betaalbare juridische hulp nodig hebt.

Edward Groeneveld

Heel vlotte afhandeling!

Kees Jager

Deskundig advies en prima kwaliteit.

Bert

Snelle afhandeling.

Tanja

De juristen bieden oplossingen op maat voor mijn bedrijf.

Anoniem

Eindelijk iemand die met je meedenkt.

Over ons

Onze Expertise

Onze juristen zijn gespecialiseerd in het opstellen, nakijken en aanpassen van juridische documenten en contracten. Wij stellen contracten op die bij jouw bedrijf passen. De contracten worden op maat voor jou opgesteld en zijn altijd geschreven naar de meest recente wetgeving. Je contract wordt altijd gecontroleerd door meerdere advocaten/juristen zodat je altijd het meest ideale contract krijgt.

Specifieke Branche

Mocht je in een specifieke branche zitten dan nemen wij die bepalingen altijd mee. Wij hebben verschillende juristen in dienst met verschillende achtergronden in recht.

Heldere taal

Juridische taal is lastig, daarom leggen wij je alles graag uit als je iets niet begrijpt. Heb je vragen, neem dan gerust contact met ons op.

Onze Feiten

  • Wij stellen 50.000 contracten per jaar op
  • We bestaan sinds 2001
  • Altijd vaste tarieven
  • Alleen Juridisch maatwerk

Startende ondernemer?

  • Kies voor een van onze voordelige starterspakketten
  • Direct goed gedekt
  • In een telefonische intake bespreken we alle wensen
  • Binnen 7 werkdagen opgeleverd, spoedlevering mogelijk
  • Vaste tarieven en achteraf betalen na concept
Bekijk starterspakketten

Vrijblijvende offerte aanvragen

Is er een specifieke situatie die maatwerk verlangt, vraag dan een offerte aan.

  • We bespreken de persoonlijke situatie
  • Ontvang een offerte op maat
  • Geheel vrijblijvend & kosteloos
Naam(Vereist)

Akte van overdracht merkrecht (Uitgelegd)

Wat is een akte van overdracht merkrecht?

Met een merk onderscheid je je in de dagelijkse wereld en is voor iedereen herkenbaar. Een akte van overdracht merkrecht is een schriftelijk document waarin het merk wordt overgedragen aan een ander. Een merk valt op en wordt door anderen herkend. Dit kan een symbool zijn, een verschijning of een teken. Merken komen in diversen soorten en vormen voor.

De merken die het meest herkenbaar zijn, zijn in de vorm van woorden of beelden. Bekende voorbeelden hiervan zijn Albert Heijn, het appeltje van Apple, het beeldmerk van Nike. Of de kleurcombinatie die Google overal laat terugkomen. Daarnaast kunnen vormen ook een merk zijn, zoals  het flesje van Coca Cola of de golden arch van McDonalds die boven een vestiging staat is ook een merk. Deze vormen zijn allemaal verbonden aan het merk. Ze zijn herkenbaar, specifiek en onderscheidend. Wereldwijd zijn Microsoft, Google en Apple, Google de meest herkenbare en waardevolle merken ter wereld.

Wat de maat van je merk ook mag zijn, het geeft onderscheiding en herkenbaarheid en is dus iets waar je goed voor moet zorgen. Een merk is zoveel meer dan alleen maar een creatieve manifestatie in de vorm van bijvoorbeeld een logo of een combinatie van letters. Een merk is branding - het wordt geladen door middel van marketing zodat het een bepaalde herkenning geeft bij consumenten en bedrijven en er wordt een bepaald gevoel bij meegegeven.

Met een slogan kan jij je merk voorzien van een bepaalde beleving of help je merk herkenbaar te maken. Even Apeldoorn bellen heeft jarenlang bijgedragen om een verzekeraar met de naam Apeldoorn bekendheid te geven. Het  merk is dus een combinatie is van logo, huisstijl (kleuren, font lettertype en vormen), slogan (pay off, online value proposition), geluid (muziek, stem) etc.

Al deze elementen worden vaak teruggebracht in een huisstijl en beschreven in een brand book. Op het moment dat bedrijven naar buiten treden met een brief, een mail, een website, een medewerker, een commercial op de radio, een reclamemast langs de weg of een poster in de winkel, dan zal deze uiting zijn gebaseerd op het merk (in de breedste vorm). In het merkenrecht staat het onderscheidend vermogen van het merk.

Hoe groter het onderscheidend karakter van een merk is, hoe sterker en herkenbaarder het merk is. Een sterker het merk maakt het eenvoudiger om op te treden tegen inbreuken op je merkrecht.

Daarom is een merk een belangrijk bezit van een onderneming. Stel je de akte van overdracht merkrecht zorgvuldig samen met een deskundig jurist op!

Een handelsnaam en een merk zijn twee verschillende dingen. Een handelsnaam is de naam die de onderneming voert om handel te bedrijven. De handelsnaam beperkt zich puur tot die naam en heeft dus geen betrekking op logo’s, huisstijl etc. Een merk is veel groter dan een handelsnaam.

Waarom moet ik een akte van merkoverdracht hebben?

Een akte van overdracht merkrecht is nodig om je afspraken vast te leggen in verband met het overdracht van het merk. Hierin worden afspraken gemaakt over het overgaan van het merk, over de vergoeding die moeten worden betaald voor het kopen van een merk. Dit kun je zelf  naar jouw wensen samenstellen. Een merk is een ontzettend waardevol element binnen een onderneming. Het is daarom dat je de overdracht van een merk goed regelt.

Wat staat er in een akte van overdracht merkrecht?

Er wordt vastgelegd wie de eigenaar van het merk is (de merkhouder) en wie het merk overneemt (de nieuwe merkhouder). Er staat wat het merk is en welke vergoeding ervoor wordt betaald.

Volgens de wet moet er een levering plaatsvinden. Dit betekent de overdracht van een merk schriftelijk geregeld moet worden. Het voordeel hiervan is dat je later kunt terugvallen op de afspraken die op schrift zijn gesteld. Het is noet de bedoeling dat je bij de overdracht van een merk je de hele onderneming gaat overdragen.

Wanneer je het merk niet overdraagt maar een andere onderneming maar het merkt wilt laten gebruikendoor een ander, dan gebruik je een licentieovereenkomst. Je blijft dus eigenaar van het merk terwijl een andere onderneming het merk gebruikt tegen vooraf gemaakte afspreken. Omdat volgens de wet het merkoverdracht schriftelijk moet gebeuren, dan houdt dit tegelijkertijd in dat de twee partijen de overeenkomst moeten ondertekenen.

Wanneer onderaan de overeenkomst een handtekening ontbreekt, dan is er geen sprake geweest van overdracht. Wees hier dus zorgvuldig in. De schriftelijke overeenkomst moet worden aangetekend in het merkenregister.

Wanneer geeft je een licentie af en wanneer verkoop je een merk?

Een merk is een heel belangrijk en waardevolle zaak voor een onderneming. Het zorgt ervoor dat je je als onderneming (of product of dienst) kunt onderscheiden van je concurrenten. Een merk krijgt waarde op het moment dat het is geladen zodat het een bepaald gevoel oplevert.

Met een sterker merk heb je een beter onderscheidend vermogen en wordt het merk beter herkenbaar. Dit maakt het  makkelijker om het merk te beschermen en actie te ondernemen tegen inbreuken op je merkrecht. De juristen en advocaten helpen je bij het beschermen van je merk en actie te ondernemen tegen inbreuken op je merk.

Wanneer je een andere onderneming toestemming geeft om je merk te gebruiken - dan heb je een licentieovereenkomst nodig waarin je dit vastlegt.

De overdracht van een merk naar een andere partij is een handeling die wordt vastgelegd in een akte van overdracht merkrecht. Hierin beschrijf je heel zorgvuldig wat je precies overdraagt omdat een merk groter is dan alleen maar een logo of een combinatie van letters.

Op het moment dat je iets overdraagt, dan houdt dat ook in dat je het zelf niet meer mag gebruiken. Daarom is het verstandig de akte van overdracht merkrecht op maat te laten opstellen door deskundig juristen zodat de overeenkomst is afgestemd op jouw onderneming en op jouw situatie.

Daarnaast moet de overeenkomst worden aangetekend in het merkenregister. Voor het opstellen van de akte van overdracht merkrecht, de inschrijving in het merkenregister en mogelijke juridische problemen die erna kunnen gaan spelen, kun je je het beste laten ondersteunen door een deskundig jurist.

Wat gebeurt er als ik geen akte van overdracht merkrecht heb?

De wet bepaalt dat een merk moet worden geleverd. Die levering gebeurt via een akte van overdracht merkrecht, waarin de overdracht wordt beschreven.

De levering vindt pas plaats op het moment dat beide partijen de akte van overdracht merk hebben ondertekend. Als een partij niet heeft getekend, dan is de levering dus niet tot stand gekomen en is de overeenkomst dus ook niet tot stand gekomen. Dit betekent dat het merk juridisch niet is overgedragen.

Laat de overdracht bovendien ook registreren in het merkenregister.

Neem contact met ons op

Annelore Hendriks

Meer weten over onze dienstverlening?
Neem dan contact op met onze specialisten.

Ontvang onze nieuwsbrief, vol met juridische tips

Plan gratis intake