Akte van overdracht merkrecht

Direct laten controleren, aanpassen of opstellen door onze bedrijfsjuristen vanaf € 59,-

  • Wij leveren betrouwbaar & correct juridisch maatwerk
  • In een telefonische intake bespreken we al je wensen
  • Binnen 7 dagen opgeleverd, spoedlevering mogelijk
  • Onze juristen zijn 1 à 2 uur bezig met je document
  • Vaste prijs per document en achteraf betalen

Onze aanpak

  • Telefonische intake met jurist
  • Wij gaan aan de slag
  • Ontvang concept of advies
  • Geef wijzigingen door
  • Ontvang definitief contract

Kies voor maatwerk

Bij MKBrecht.nl vind je precies wat je als ondernemer nodig hebt om je juridische zaken goed te regelen. Loop geen onnodige risico’s, kies voor maatwerk.

Maatwerk
  • Meest gekozen Contract op maat 69,- per document Wij leveren alléén contracten op maat. Dat betekent dat jouw contract altijd op jouw bedrijf en situatie wordt gemaakt. Na de intake beginnen wij met het opstellen van je document.
  • Mijn contract laten nakijken 59,- per document Wij kijken jouw huidige document na en geven tips en trics, risico’s en waar het document verbeterd kan worden.
  • Mijn contract laten aanpassen 59,- per document Na een intake over jouw document beginnen wij met de controle en de aanpassingen, zodat je weer een up-to-date contract hebt.
Over dit document

De rechten die op een merk of een logo rusten, kun je (ver)kopen door middel van een akte van overdracht.

Je legt zaken vast als: de voorwaarden voor het gebruiken van het merk, de prijs, evt. Betalingsregelingen, het al dan niet uitgeven van licenties en meer.

Tip: Essentieel voor een veilig gebruik en de bescherming van je merk.

Reviews (8)
S. van Loon

De goedkoopste met de beste juridische dienstverlening.

K. van Veelen

Uitstekende service.

L. de Wit

Een aanrader als je snelle, goede en betaalbare juridische hulp nodig hebt.

Edward Groeneveld

Heel vlotte afhandeling!

Kees Jager

Deskundig advies en prima kwaliteit.

Bert

Snelle afhandeling.

Tanja

De juristen bieden oplossingen op maat voor mijn bedrijf.

Anoniem

Eindelijk iemand die met je meedenkt.

Over ons

Onze Expertise

Onze juristen zijn gespecialiseerd in het opstellen, nakijken en aanpassen van juridische documenten en contracten. Wij stellen contracten op die bij jouw bedrijf passen. De contracten worden op maat voor jou opgesteld en zijn altijd geschreven naar de meest recente wetgeving. Je contract wordt altijd gecontroleerd door meerdere advocaten/juristen zodat je altijd het meest ideale contract krijgt.

Specifieke Branche

Mocht je in een specifieke branche zitten dan nemen wij die bepalingen altijd mee. Wij hebben verschillende juristen in dienst met verschillende achtergronden in recht.

Heldere taal

Juridische taal is lastig, daarom leggen wij je alles graag uit als je iets niet begrijpt. Heb je vragen, neem dan gerust contact met ons op.

Onze Feiten

  • Wij stellen 50.000 contracten per jaar op
  • We bestaan sinds 2001
  • Altijd vaste tarieven
  • Alleen Juridisch maatwerk

  • Maatwerk
  • Over dit document
  • Reviews (8)
  • Over Ons
  • Meest gekozen Contract op maat 69,- per document Wij leveren alléén contracten op maat. Dat betekent dat jouw contract altijd op jouw bedrijf en situatie wordt gemaakt. Na de intake beginnen wij met het opstellen van je document.
    • Onze jurist is 1 à 2 uur bezig met je document
    • Telefonische intake met onze bedrijfsjuristen
    • Opstellen van het document naar je wensen
    • Binnen 7 dagen opgeleverd, spoedlevering mogelijk
  • Mijn contract laten nakijken 59,- per document Heb je een contract ontvangen en weet je niet of deze goed voor jouw bedrijf is of heb je een contract gemaakt en wil je weten of deze juridisch correct is, dan kies je voor een contract laten nakijken.
    • Onze jurist is 1 à 2 uur bezig met je document
    • Telefonische intake met onze bedrijfsjuristen
    • Controleren van je huidige document op je wensen
    • Binnen 3 werkdagen opgeleverd, spoedlevering mogelijk
  • Mijn contract laten aanpassen 59,- per document Na een intake over je document beginnen wij met de controle en de aanpassingen, zodat je weer een up-to-date contract hebt.
    • Onze jurist is 1 à 2 uur bezig met je document
    • Telefonische intake met onze bedrijfsjurist
    • Controleren en aanpassen van je huidige document
    • Binnen 7 werkdagen opgeleverd, spoedlevering mogelijk

Over dit document

De rechten die op een merk of een logo rusten, kun je (ver)kopen door middel van een akte van overdracht.

Je legt zaken vast als: de voorwaarden voor het gebruiken van het merk, de prijs, evt. Betalingsregelingen, het al dan niet uitgeven van licenties en meer.

Tip: Essentieel voor een veilig gebruik en de bescherming van je merk.

Reviews

S. van Loon

De goedkoopste met de beste juridische dienstverlening.

K. van Veelen

Uitstekende service.

L. de Wit

Een aanrader als je snelle, goede en betaalbare juridische hulp nodig hebt.

Edward Groeneveld

Heel vlotte afhandeling!

Kees Jager

Deskundig advies en prima kwaliteit.

Bert

Snelle afhandeling.

Tanja

De juristen bieden oplossingen op maat voor mijn bedrijf.

Anoniem

Eindelijk iemand die met je meedenkt.

Over ons

Onze Expertise

Onze juristen zijn gespecialiseerd in het opstellen, nakijken en aanpassen van juridische documenten en contracten. Wij stellen contracten op die bij jouw bedrijf passen. De contracten worden op maat voor jou opgesteld en zijn altijd geschreven naar de meest recente wetgeving. Je contract wordt altijd gecontroleerd door meerdere advocaten/juristen zodat je altijd het meest ideale contract krijgt.

Specifieke Branche

Mocht je in een specifieke branche zitten dan nemen wij die bepalingen altijd mee. Wij hebben verschillende juristen in dienst met verschillende achtergronden in recht.

Heldere taal

Juridische taal is lastig, daarom leggen wij je alles graag uit als je iets niet begrijpt. Heb je vragen, neem dan gerust contact met ons op.

Onze Feiten

  • Wij stellen 50.000 contracten per jaar op
  • We bestaan sinds 2001
  • Altijd vaste tarieven
  • Alleen Juridisch maatwerk
Wij werkten o.a. voor:
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner

Zullen we vrijblijvend telefonisch kennismaken?

  • Wij leveren betrouwbaar & correct juridisch maatwerk
  • In een telefonische intake bespreken we al je wensen
  • Binnen 7 dagen opgeleverd, spoedlevering mogelijk
  • Vaste prijs per document en achteraf betalen
Gratis adviesgesprek

Akte van overdracht merkrecht (Uitgelegd)

Wat is een akte van overdracht merkrecht?

Met een merk onderscheid je je in de dagelijkse wereld en is voor iedereen herkenbaar. Een akte van overdracht merkrecht is een schriftelijk document waarin het merk wordt overgedragen aan een ander. Een merk valt op en wordt door anderen herkend. Dit kan een symbool zijn, een verschijning of een teken. Merken komen in diversen soorten en vormen voor.

De merken die het meest herkenbaar zijn, zijn in de vorm van woorden of beelden. Bekende voorbeelden hiervan zijn Albert Heijn, het appeltje van Apple, het beeldmerk van Nike. Of de kleurcombinatie die Google overal laat terugkomen. Daarnaast kunnen vormen ook een merk zijn, zoals  het flesje van Coca Cola of de golden arch van McDonalds die boven een vestiging staat is ook een merk. Deze vormen zijn allemaal verbonden aan het merk. Ze zijn herkenbaar, specifiek en onderscheidend. Wereldwijd zijn Microsoft, Google en Apple, Google de meest herkenbare en waardevolle merken ter wereld.

Wat de maat van je merk ook mag zijn, het geeft onderscheiding en herkenbaarheid en is dus iets waar je goed voor moet zorgen. Een merk is zoveel meer dan alleen maar een creatieve manifestatie in de vorm van bijvoorbeeld een logo of een combinatie van letters. Een merk is branding - het wordt geladen door middel van marketing zodat het een bepaalde herkenning geeft bij consumenten en bedrijven en er wordt een bepaald gevoel bij meegegeven.

Met een slogan kan jij je merk voorzien van een bepaalde beleving of help je merk herkenbaar te maken. Even Apeldoorn bellen heeft jarenlang bijgedragen om een verzekeraar met de naam Apeldoorn bekendheid te geven. Het  merk is dus een combinatie is van logo, huisstijl (kleuren, font lettertype en vormen), slogan (pay off, online value proposition), geluid (muziek, stem) etc.

Al deze elementen worden vaak teruggebracht in een huisstijl en beschreven in een brand book. Op het moment dat bedrijven naar buiten treden met een brief, een mail, een website, een medewerker, een commercial op de radio, een reclamemast langs de weg of een poster in de winkel, dan zal deze uiting zijn gebaseerd op het merk (in de breedste vorm). In het merkenrecht staat het onderscheidend vermogen van het merk.

Hoe groter het onderscheidend karakter van een merk is, hoe sterker en herkenbaarder het merk is. Een sterker het merk maakt het eenvoudiger om op te treden tegen inbreuken op je merkrecht.

Daarom is een merk een belangrijk bezit van een onderneming. Stel je de akte van overdracht merkrecht zorgvuldig samen met een deskundig jurist op!

Een handelsnaam en een merk zijn twee verschillende dingen. Een handelsnaam is de naam die de onderneming voert om handel te bedrijven. De handelsnaam beperkt zich puur tot die naam en heeft dus geen betrekking op logo’s, huisstijl etc. Een merk is veel groter dan een handelsnaam.

Waarom moet ik een akte van merkoverdracht hebben?

Een akte van overdracht merkrecht is nodig om je afspraken vast te leggen in verband met het overdracht van het merk. Hierin worden afspraken gemaakt over het overgaan van het merk, over de vergoeding die moeten worden betaald voor het kopen van een merk. Dit kun je zelf  naar jouw wensen samenstellen. Een merk is een ontzettend waardevol element binnen een onderneming. Het is daarom dat je de overdracht van een merk goed regelt.

Wat staat er in een akte van overdracht merkrecht?

Er wordt vastgelegd wie de eigenaar van het merk is (de merkhouder) en wie het merk overneemt (de nieuwe merkhouder). Er staat wat het merk is en welke vergoeding ervoor wordt betaald.

Volgens de wet moet er een levering plaatsvinden. Dit betekent de overdracht van een merk schriftelijk geregeld moet worden. Het voordeel hiervan is dat je later kunt terugvallen op de afspraken die op schrift zijn gesteld. Het is noet de bedoeling dat je bij de overdracht van een merk je de hele onderneming gaat overdragen.

Wanneer je het merk niet overdraagt maar een andere onderneming maar het merkt wilt laten gebruikendoor een ander, dan gebruik je een licentieovereenkomst. Je blijft dus eigenaar van het merk terwijl een andere onderneming het merk gebruikt tegen vooraf gemaakte afspreken. Omdat volgens de wet het merkoverdracht schriftelijk moet gebeuren, dan houdt dit tegelijkertijd in dat de twee partijen de overeenkomst moeten ondertekenen.

Wanneer onderaan de overeenkomst een handtekening ontbreekt, dan is er geen sprake geweest van overdracht. Wees hier dus zorgvuldig in. De schriftelijke overeenkomst moet worden aangetekend in het merkenregister.

Wanneer geeft je een licentie af en wanneer verkoop je een merk?

Een merk is een heel belangrijk en waardevolle zaak voor een onderneming. Het zorgt ervoor dat je je als onderneming (of product of dienst) kunt onderscheiden van je concurrenten. Een merk krijgt waarde op het moment dat het is geladen zodat het een bepaald gevoel oplevert.

Met een sterker merk heb je een beter onderscheidend vermogen en wordt het merk beter herkenbaar. Dit maakt het  makkelijker om het merk te beschermen en actie te ondernemen tegen inbreuken op je merkrecht. De juristen en advocaten helpen je bij het beschermen van je merk en actie te ondernemen tegen inbreuken op je merk.

Wanneer je een andere onderneming toestemming geeft om je merk te gebruiken - dan heb je een licentieovereenkomst nodig waarin je dit vastlegt.

De overdracht van een merk naar een andere partij is een handeling die wordt vastgelegd in een akte van overdracht merkrecht. Hierin beschrijf je heel zorgvuldig wat je precies overdraagt omdat een merk groter is dan alleen maar een logo of een combinatie van letters.

Op het moment dat je iets overdraagt, dan houdt dat ook in dat je het zelf niet meer mag gebruiken. Daarom is het verstandig de akte van overdracht merkrecht op maat te laten opstellen door deskundig juristen zodat de overeenkomst is afgestemd op jouw onderneming en op jouw situatie.

Daarnaast moet de overeenkomst worden aangetekend in het merkenregister. Voor het opstellen van de akte van overdracht merkrecht, de inschrijving in het merkenregister en mogelijke juridische problemen die erna kunnen gaan spelen, kun je je het beste laten ondersteunen door een deskundig jurist.

Wat gebeurt er als ik geen akte van overdracht merkrecht heb?

De wet bepaalt dat een merk moet worden geleverd. Die levering gebeurt via een akte van overdracht merkrecht, waarin de overdracht wordt beschreven.

De levering vindt pas plaats op het moment dat beide partijen de akte van overdracht merk hebben ondertekend. Als een partij niet heeft getekend, dan is de levering dus niet tot stand gekomen en is de overeenkomst dus ook niet tot stand gekomen. Dit betekent dat het merk juridisch niet is overgedragen.

Laat de overdracht bovendien ook registreren in het merkenregister.

Ontvang onze nieuwsbrief, vol met juridische tips

Plan gratis intake