Ondernemen

Werk je samen met een marketingbureau? Let dan goed op!

20 maart 2019

Een goede marketingcampagne ontwikkelen is niet eenvoudig. Vaak schakelen bedrijven daarom een  marketingbureau in om slogans te bedenken, affiches te ontwerpen en te adverteren via Google Adwords. En daar hoeft niks mis mee te zijn. Maar zet dan wel een aantal afspraken op papier en zet bovenal niet zomaar jouw krabbel onder een standaardovereenkomst. Wij geven enkele praktische voorbeelden die dat kunnen beamen.

Marketeer gebruikt medische termen bij advertenties voedingssupplementen

Bij deze waargebeurde zaak had een marketingbureau een aantal zoektermen ingevoerd in Google Adwords. Zoektermen die volgens de rechter niet door de beugel konden. Het ging onder andere om de zoektermen “leveraandoening”, “pijn aan de lever” en “leververvetting””. Volgens de rechter maakte de adverteerder hier gebruik van medische zoektermen waardoor het voedingssupplement onrechtmatig als geneesmiddel werd gepresenteerd. Het leverde de adverteerder een fikse boete op, want hij draagt nu eenmaal de eindverantwoordelijkheid.

Marketingtechnisch wist de marketeer heus wel wat hij deed, maar van de toepasselijke wetgeving had hij uiteraard geen kaas gegeten. Het adverterende bedrijf had veel problemen kunnen voorkomen door helder te communiceren over wat kon en niet kon. Zo hadden ze bijvoorbeeld de database met goedgekeurde gezondheidsaanprijzingen uit de Code Aanprijzing Gezondheidsproducten, aan de overeenkomst kunnen toevoegen. En uiteraard had het bedrijf zich zo kunnen indekken tegen boetes, want waarschijnlijk waren er nu wel een aantal exoneratieclausules opgenomen waardoor men het marketingbureau nauwelijks kon aanspreken…

Kortom: had het bedrijf even het contract laten nalezen door een jurist, dan had men mogelijks geen boete van zo’n 140K moeten ophoesten. Of hoe juristen zich steeds terug weten te verdienen.

Marketeer laat zich iets te veel inspireren door bewoordingen van de concurrent

Marketeers hebben ook nood aan inspiratie. En in deze zaak liet de marketeer zich, bewust of onbewust, inspireren door de algemene bewoordingen van een concurrent. Dat had dramatische gevolgen.

Nu moet je weten dat het gebruik van een merknaam van een concurrent als Google Adword bijna automatisch een merkinbreuk inhoudt, tenzij er sprake zou zijn van vergelijkende reclame. In de praktijk blijkt het immers ook hier wel vaker eens fout te lopen. Eerder was er bijvoorbeeld al de zaak tussen Portakabin en Primakabin, specialisten in modulaire noodlokalen en tijdelijke kantoorruimtes.

Wil je de naam of de bewoordingen van een concurrent gebruiken? Leg het dan eerst even voor aan een jurist. Want als het over merken gaat, wil je heus geen leergeld betalen.

AVG maakt marketing nog een stuk moeilijker

Niet alleen merkinbreuken en ongeoorloofde verbanden zijn verboden. Sinds de invoering van de AVG is marketing nu eenmaal moeilijker geworden. Neem nu bijvoorbeeld jouw klantenbestand. Misschien verkreeg je wel de toestemming om jouw klanten te contacteren voor direct marketing? Fijn. Maar dat impliceert nog niet dat je hun persoonsgegevens zomaar aan een derde partij mag overdragen. Ook hier moet je jouw klanten immers voldoende informeren over de verwerking van hun persoonsgegevens én moet je aantonen dat je daar wel hun toestemming voor verkregen hebt.

Samenwerken met een marketingbureau? Laat je bijstaan door een jurist

Marketeers denken voornamelijk aan de ROI en maken zich minder zorgen over de juridische consequenties. En dat is logisch, want een marketeer is nog geen jurist. Wanneer je de samenwerking aangaat met een marketeer, plaats je daarom maar beter een aantal afspraken op papier. De marketeer heeft immers nooit vrijheid, hoewel sommige opdrachtgevers dat durven te beweren.

Nooit, omdat jij niet zomaar het adressenbestand mag doorgeven. Nooit, omdat de grens tussen vergelijkende reclame en merkbescherming flinterdun is. Nooit, omdat reclame nu eenmaal aan verregaande regels onderworpen is.

Wil je er meer over weten? Tijdens een vrijblijvend adviesgesprek leggen we jou een en ander uit. Natuurlijk gaan we meteen ook na of je niet tegen een aantal risico’s aanlopen kan. Niet onbelangrijk, want met het marketingbudget wil je dat jouw onderneming positief in het nieuws komt. Toch?

Je contract laten nakijken, aanpassen of opstellen door onze juristen

vanaf € 49,- per document

Waarom zou je een onnodig risico’s lopen bij het aangaan van een contract of het uitvoeren van je dienstverlening? Wij van MKBrecht willen ondernemers beschermen tegen onnodige risico’s. Voordelige tarieven en goede contracten, dat is ons motto.

Zorg dat je contracten in orde zijn. Of je nu op zoek bent naar Algemene Voorwaarden, Overeenkomst van Opdracht of een Privacy Statement, wij bieden het allemaal aan. Zoek hier je contract!

  • Wij werkten o.a. voor:
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner

Ontvang onze nieuwsbrief, vol met juridische tips