Ondernemen

Een bedenkwedstrijd kan niet zonder een duidelijke overeenkomst

We zien het steeds vaker verschijnen: bedrijven die een beroep doen op hun volgers om een nieuwe naam of slogan te bedenken. Recent was er bijvoorbeeld een marketeer die aan de volgers van een hamburgerrestaurant vroeg om een leuke naam te bedenken voor hun nieuwe burger. Via een hashtag kwamen vele inzendingen binnen en de bedenker van de winnende naam kon uiteindelijk met vier andere mensen de nieuwe burger gratis komen proeven. Klanten en volgers betrekken is een goed idee, maar het is toch heel belangrijk om erop toe te zien dat alles juridisch juist wordt geregeld. En daar loopt het bij bedenkwedstrijden vaak mis.

Hashtag is geen aanvaarding

Er komt een overeenkomst tot stand wanneer er een aanbod is dat door de tegenpartij wordt aanvaard. Hier doet het hamburgerrestaurant een aanbod, maar het probleem is dat het niet duidelijk is of dit wel wordt aanvaard. Het gebruik van een hashtag staat namelijk niet automatisch gelijk aan het aanvaarden van het aanbod of het geven van een toestemming. We kunnen dus niet met zekerheid zeggen of de gebruiker van een hashtag wel weet welke betekenis erachter zit of hoe de bedenker van de hashtag dit bedoeld heeft.

Voor een geldige aanvaarding moet het duidelijk zijn dat iemand een overeenkomst heeft willen sluiten en dat zal niet zo eenvoudig blijken uit het gebruik van een hashtag. Dat iemand een hashtag gebruikt, wil dus nog niet automatisch zeggen dat men ook meedoet aan een wedstrijd of dat men akkoord gaat met het toekennen van een licentie.

Duidelijke afspraken maken

Zelfs als het hamburgerrestaurant de naam geldig zou mogen gebruiken, zijn er nog heel wat problemen. De overeenkomst is namelijk heel vaag. Gaat het auteursrecht over naar het burgerrestaurant of mag het de naam gewoon gebruiken? En waarvoor mag het restaurant die naam dan gebruiken, enkel voor de nieuwe hamburger op de menukaart of ook in marketingboodschappen? Hoelang mag het hamburgerrestaurant de naam gebruiken? En mag de bedenker ook een ander hamburgerrestaurant toelaten om dezelfde naam te gebruiken? Het zijn stuk voor stuk zaken die niet zijn afgesproken en dat zorgt vroeg of laat voor herrie.

In ieder geval is het zo dat een gebruiksrecht eenvoudig kan ontstaan, maar het is toch nodig om concreet te zijn en duidelijke afspraken te maken. Daarnaast heb je dan een toestemming nodig. Geen hashtag, maar een duidelijke toestemming. Bij voorkeur via een handtekening of minstens per mail. Reacties kunnen namelijk opnieuw worden verwijderd. Wanneer er sprake is van een exclusieve overdracht, is er zelfs een akte nodig. Er moet dan een schriftelijk document zijn dat ondertekend is. Dit lijkt men vaak te vergeten.

Juridische hulp bij bedenkwedstrijden

Het is wachten tot dergelijke wedstrijden in problemen uitmonden. Wij raden aan om altijd een document op te stellen waaruit duidelijk blijkt wat je met de slogan of de naam mag doen en wat de winnaar daarvoor in ruil krijgt. Zo’n akte laat je maar beter opstellen door een jurist.

Bovendien loop je het risico dat de winnaar uiteindelijk niet meewerkt. Daarom zijn ook wedstrijdvoorwaarden, die vooraf worden geaccepteerd, noodzakelijk. In de wedstrijdvoorwaarden kan bijvoorbeeld staan dat de deelnemer aan de overdracht moet meewerken. Ten slotte mag je niet vergeten dat sinds 7 juni 2021 ook de Wet auteurscontractenrecht van toepassing is.

Je merkt dat dit alles helemaal niet zo eenvoudig is. Bij een bedenkwedstrijd win je dan ook beter vooraf juridisch advies in en laat je de documenten opstellen door een jurist. Het kan veel problemen voorkomen. Plan een intakegesprek in en laat je helpen door een van onze experts.

 


MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten

Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliƫnten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.

Op zoek naar:


Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44

  • Wij werkten o.a. voor:
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner

Ontvang onze nieuwsbrief, vol met juridische tips