Een verzekeraar kan een schadeclaim afwijzen of een lager bedrag uitkeren dan verwacht. Dit kan voor veel frustratie zorgen, vooral wanneer de polisvoorwaarden anders worden geïnterpreteerd dan gehoopt. De polisvoorwaarden zijn dan misschien wel heilig, maar er moet natuurlijk ook nog rekening worden gehouden met de wetgeving of met eerdere interpretaties van rechters. Gelukkig zijn er verschillende mogelijkheden om in bezwaar te gaan en de beslissing van de verzekeraar aan te vechten.
Second opinion
Bij een conflict met een rechtsbijstandsverzekeraar over bijvoorbeeld de haalbaarheid van een zaak kan een second opinion worden aangevraagd. Dit houdt in dat een onafhankelijke expert beoordeelt of de verzekerde een kans van slagen heeft in de juridische procedure. Dit kan onder meer nuttig zijn wanneer een verzekeraar een claim afwijst op basis van een negatief haalbaarheidsadvies. Bij MKBrecht.nl is het mogelijk om een second opinion te verkrijgen.
De interne klachtenprocedure
Voordat verdere stappen worden ondernomen, is het noodzakelijk om de interne klachtenprocedure van de verzekeraar te doorlopen. Verzekeraars zijn verplicht om een gestructureerde klachtenprocedure te hanteren en moeten klagers binnen een vastgestelde termijn informeren over de voortgang en de uitkomst van hun klacht. Het indienen van de klacht kan doorgaans via de website van de verzekeraar, per e-mail of per brief. Zorg ervoor dat alle relevante informatie, zoals het polisnummer, de schadeomschrijving en de eventuele correspondentie met de verzekeraar, wordt bijgevoegd.
Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid)
Wanneer de verzekeraar de klacht niet naar tevredenheid afhandelt, kan de kwestie worden voorgelegd aan het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Dit is een onafhankelijk instituut dat geschillen tussen consumenten en financiële dienstverleners beoordeelt. Het Kifid biedt bemiddeling en geschilbeslechting via een geschillencommissie. Wanneer bemiddeling niet lukt, doet de commissie een uitspraak. Het dossier moet binnen een termijn van drie maanden na de afwijzing van de klacht door de verzekeraar bij het Kifid worden ingediend. Een Kifid-klacht is zowel mogelijk voor consumenten als voor ondernemers en financiële dienstverleners.
Een rechtszaak aanspannen
Indien de verzekerde niet tevreden is met een niet-bindende uitspraak van het Kifid of direct een juridische procedure wil starten, is het mogelijk om naar de rechter te stappen. Het voordeel hiervan is dat er meer ruimte is om bewijs aan te dragen en om een uitgebreid juridisch debat te voeren. Houd er echter rekening mee dit tijd en geld kost. Voor grotere schadeclaims kan het soms zeker lonen, maar bij kleinere schadeclaims is het niet altijd even interessant. Een advocaat kan voor u de nodige afwegingen maken.
Tuchtraad Verzekeraars
Deze onafhankelijke tuchtraad houdt toezicht op het gedrag van verzekeraars en beoordeelt of zij hebben gehandeld conform de geldende gedragscodes. Indien een verzekeraar zich schuldig maakt aan onethisch of nalatig handelen, kan de Tuchtraad maatregelen opleggen. Dit biedt geen directe oplossing voor het geschil zelf, maar kan wel toekomstgericht bijdragen aan een betere naleving van de regels.
Juridische hulp van MKBrecht.nl
Het aanvechten van een beslissing van een verzekeraar vereist een goede voorbereiding, de nodige ervaring om de juiste weg te kiezen en natuurlijk ook de benodigde kennis van de wet- en regelgeving. Wie geconfronteerd wordt met een afgewezen claim of een te lage schadevergoeding, heeft diverse juridische mogelijkheden om hiertegen in verweer te gaan. Onze juristen helpen u doorheen dit proces, waarbij wordt gekozen voor de meest efficiënte procedure. Ook een second opinion is bij ons te verkrijgen. Voor snelle en deskundige juridische bijstand is het verstandig om contact op te nemen met MKBrecht.nl. Dit kan geheel vrijblijvend door een gratis adviesgesprek in te plannen.
MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten
Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliënten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.
Op zoek naar:
Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44